Villkor
Viktigt- Läs igenom avtalsvillkor.
- Läs igenom våra tips inför flytten här.
- Läs allmänna flyttbestämmelser för konsument Bohag 2010 bifogat som PDF
Betalning- Betalning mot faktura sker efter godkänt kreditprövning och avgift 95:-
- Betalning med SWISH efter avslutad uppdrag 65:-
- Betalning med kort avgift 2,5% per transaktion.
Övrigt information- Vi reserverar oss för förseningar beroende på trafikstörningar, tidigare uppdrag osv.
- Avbokning av transport skall ske senast 10 dagar innan bokad tid. Vi debiterar 10% av paketpris.
- Flyttstädning debiteras med fullt belopp.
- Vid frågor eller kommunikationsproblem under pågående transport kontakta ansvarig arbetsledare på 0700-77 00 33.
Avtalsvillkor- Enskilda artiklar som har ett värde på över 20000:- (värdesaker, dyra möbler, tavlor) ska föranmäls till Flyttkalle AB via e-post för att täckas av försäkringen.
- Marmor, betong, och stenskivor ska föranmäls till oss, så vi ges möjligheten att ta med extra emballage.
- Det är inget krav att kunden finns på plats under flytten, men för att vi ska kunna erbjuda en så bra service som möjligt vill vi att någon finns tillgänglig för avstämning efter avslutat packjobb, in -eller avlastning – allra helst på plats. Vi rekommenderar att ni lämnar skriftliga instruktioner om var och hur grejerna ska placeras i fall ni finns ej på plats. Vi ansvarar ej för placering i fall vi har ej fått instruktionen skriftligt eller att kunden inte fanns på plats.
- Beställer du till packhjälp och önskar märkning av flyttkartonger vill vi att du informerar oss om detta skriftlig via e-post i förväg.
- Debitering. Observera att offerten är endast en prisuppskattning och binder inte Flyttkalle till något fast pris eller liknande (om inget annat avtalats). Arbete utförs på löpande räkning/tim debitering. Vi debiterar minst 2 timmar och sedan per påbörjad halvtimme och det är faktiska timmar som ligger för faktura beräkningen där det både flyttjobb och körtid till, mellan och från objektet räknas in. Helgtillägg är 20%. Efter kl.18:00 på vardagar tillkommer ett OB-tillägg på 20% av timpriset.
- Om kunden själv ansvarar för förberedelse inför flytten (packning/paketering) räknar vi med att allting är redo när flyttlasset kommer. Om kunden trots allt inte är redo – med andra ord inte har packat, paketerat, emballerat och nedmonterat möbler, tv-apparater, tavlor och övrigt som kan skadas under flytten – utför vi det åt kunden. Vi undviker dock i regel att paketera och emballera saker som betingar ett lågt värde på grund av till exempel ålder. Detta är nödvändigt för att kunna hantera godset på ett säkert sätt. Arbetstiden förlängs och kostnad för emballage läggs på fakturan. Om du som kund inte accepterar att vi använder emballage är det ditt ansvar att meddela oss skriftligen via [email protected] eller sms till 0700-77 00 33. Var dock medveten om att du då samtidigt förlorar din rätt till försäkring på saker som är inte emballerade enligt våra instruktioner.
- Vid avbokning av flytt senare än 10 dagar innan avtalad starttid debiteras kunden för 10% av det avtalade paket pris.
- Kostnad för tunga saker såsom kassaskåp/vapenskåp/piano där vikten överstiger 100 kg debiteras med 1000:- efter RUT-avdrag. Från 150kg kostnad är 1500:- efter RUT-avdrag. Från 250 kg 2500:- efter RUT-avdrag.
- Vid ändring av uppgifterna t.ex. personnummer så kan du göra det gratis inom 5 dagar från faktura utskrift. Därefter debiterar vi 500:- för att göra om fakturan och ändra personnummer hos skatteverket. Du som köpare blir betalningsskyldig ifall ansökan om RUT-avdrag avslås från skatteverket.
- För att följa reglerna för RUT-avdraget redovisas bilkostnaden separat, i form av en fast kostnad om 500 kr inkl moms/bil/flytt och inom Storstockholm.
- Kartonger som packats av kund ska tåla normal behandling, vilket innebär att de ska kunna staplas på varandra minst 5st. på höjd samt tippas för att köras på pirra. Flyttkalle ansvarar ej för innehållet i kartonger packade av kund. Med lågpriskartonger finns alltid risk att innehållet skadas. Flyttkalle ansvarar ej för skador uppkomna pga. för ändamålet undermåliga kartonger. Som kund får du alltid låna kartonger gratis av oss i samband med flytt.
- Vid lån av flyttkartonger gäller följande villkor. Grundregel är att du återlämnar de i samma skick som du fick de. Flyttkartonger som går sönder under flytt eller skadas av vatten vid t.ex. regn eller snö debiteras kunden med 45 kr/st. Du får inte: skriva på lådorna, sätta tejp, riva bort gamla klistermärke. Du får endast sätta på nya klistermärke på en vit rektangel på kort sida och skriva där. Vid leverans debiterar vi 450:- efter RUT-avdrag och en deposition á 45kr/st. Deposition återbetalas till kund om kartonger återlämnas. Avhämtning 450:-efter RUT-avdrag. Du får låna de i 15 dagar före flytt och 15 dagar efter flytt. Hämta/lämna på vår lager 200:- besök.
- Flyttkalle ersätter ej skador på känsliga golv, exempelvis hjulspår från pirra. Använd gärna s.k. mjölkpapp för att skydda golven - det åligger kunden att själv skydda golv alternativt instruera att firman inte ska köra in pirar på dessa golv. Golv ska tåla all typ av normal hantering vid flytt av möbler. Kontakta flyttfirma innan flyttdagen om du vill att vi hjälper till med att lägga golvpapp. Vår personal ska alltid bära arbetsskor och får inte jobba i strumplästen.
- Vår personal får inte arbeta med el- eller vvs-installationer. Disk- och tvättmaskiner, armaturer utan stickkontakt och dylikt måste därför vara urkopplade på förhand. Du som köpare får inte heller arbeta med vår personal eller hjälpa till.
- Vår personal kan dokumentera arbetsprocesser med hjälp av video eller foto.
- Eventuell parkeringsbot under tiden för lastning eller lossning debiteras kund oavkortat. Vi ställer oss lagligt om kunden inte önskar en närmare placering för att spara tid vid lastning och lossning. Vi bevakar då bilen så gott det går och för en dialog om det kommer parkeringsvakter.
- Flyttkalle ansvarar ej för möbler som inte håller för normal hantering vid flytt, exempelvis garderober. Är vi oroliga för att möbeln inte klarar att flyttas hjälper vi gärna till att montera ned den.
- Flyttkalle tar ej ansvar för skador uppkomna på grund av fästen, skruvar och annat som sticker ut från isär monterade möbler. Sådant måste tas bort eller täckas med för ändamålet fullgott emballage.
- Flyttkalle ansvarar ej för levande växter.
- Flyttkalle ansvarar ej för kristallkronor, i det avseendet att vi inte kan rå över mycket gamla och känsliga konstruktioner som inte tål normal hantering.
- Vår branschförsäkring täcker ej stölder. Om ni vill ha extra personal som vaktar bilen kan detta lösas på begäran.
- Om olyckan har varit framme och något i ditt bohag skadats under flytten är det viktigt att du meddelar oss detta omgående dock senast 20 dagar efter flytten. Notera att du måste behålla den skadade artikeln genom hela processen om vi inte instruerar dig annorlunda. Om den inte kan repareras kommer eventuellt vårt FB (Länsförsäkringar) vilja inspektera godset.
- Vid skada: Hör av dig till oss så snart som möjligt. Ta bilder av skadan och mejla de till oss. I enlighet med Bohag 2010 är vårt första steg att kontrollera om skadan går att reparera alt. ersätta med likvärdig artikel. Om det inte fungerar erbjuder vi en kompensation (värdering enligt Bohag 2010 är det nuvarande marknadsvärdet, dvs. ej nypris).Vid större värden skickas ärendet till FB för vidarehantering.
- Vi har företagsförsäkring och transportörs ansvarsförsäkring genom Länsförsäkringar och följer Bohag 2010 och Kontor 2003 där dessa är tillämpliga.
- Betalning mot faktura sker efter godkänt kreditprövning och avgift 95:-
- Betalning med SWISH efter avslutad uppdrag 65:-
- Betalning med kort avgift 2,5% per transaktion.
Övrigt information- Vi reserverar oss för förseningar beroende på trafikstörningar, tidigare uppdrag osv.
- Avbokning av transport skall ske senast 10 dagar innan bokad tid. Vi debiterar 10% av paketpris.
- Flyttstädning debiteras med fullt belopp.
- Vid frågor eller kommunikationsproblem under pågående transport kontakta ansvarig arbetsledare på 0700-77 00 33.
Avtalsvillkor- Enskilda artiklar som har ett värde på över 20000:- (värdesaker, dyra möbler, tavlor) ska föranmäls till Flyttkalle AB via e-post för att täckas av försäkringen.
- Marmor, betong, och stenskivor ska föranmäls till oss, så vi ges möjligheten att ta med extra emballage.
- Det är inget krav att kunden finns på plats under flytten, men för att vi ska kunna erbjuda en så bra service som möjligt vill vi att någon finns tillgänglig för avstämning efter avslutat packjobb, in -eller avlastning – allra helst på plats. Vi rekommenderar att ni lämnar skriftliga instruktioner om var och hur grejerna ska placeras i fall ni finns ej på plats. Vi ansvarar ej för placering i fall vi har ej fått instruktionen skriftligt eller att kunden inte fanns på plats.
- Beställer du till packhjälp och önskar märkning av flyttkartonger vill vi att du informerar oss om detta skriftlig via e-post i förväg.
- Debitering. Observera att offerten är endast en prisuppskattning och binder inte Flyttkalle till något fast pris eller liknande (om inget annat avtalats). Arbete utförs på löpande räkning/tim debitering. Vi debiterar minst 2 timmar och sedan per påbörjad halvtimme och det är faktiska timmar som ligger för faktura beräkningen där det både flyttjobb och körtid till, mellan och från objektet räknas in. Helgtillägg är 20%. Efter kl.18:00 på vardagar tillkommer ett OB-tillägg på 20% av timpriset.
- Om kunden själv ansvarar för förberedelse inför flytten (packning/paketering) räknar vi med att allting är redo när flyttlasset kommer. Om kunden trots allt inte är redo – med andra ord inte har packat, paketerat, emballerat och nedmonterat möbler, tv-apparater, tavlor och övrigt som kan skadas under flytten – utför vi det åt kunden. Vi undviker dock i regel att paketera och emballera saker som betingar ett lågt värde på grund av till exempel ålder. Detta är nödvändigt för att kunna hantera godset på ett säkert sätt. Arbetstiden förlängs och kostnad för emballage läggs på fakturan. Om du som kund inte accepterar att vi använder emballage är det ditt ansvar att meddela oss skriftligen via [email protected] eller sms till 0700-77 00 33. Var dock medveten om att du då samtidigt förlorar din rätt till försäkring på saker som är inte emballerade enligt våra instruktioner.
- Vid avbokning av flytt senare än 10 dagar innan avtalad starttid debiteras kunden för 10% av det avtalade paket pris.
- Kostnad för tunga saker såsom kassaskåp/vapenskåp/piano där vikten överstiger 100 kg debiteras med 1000:- efter RUT-avdrag. Från 150kg kostnad är 1500:- efter RUT-avdrag. Från 250 kg 2500:- efter RUT-avdrag.
- Vid ändring av uppgifterna t.ex. personnummer så kan du göra det gratis inom 5 dagar från faktura utskrift. Därefter debiterar vi 500:- för att göra om fakturan och ändra personnummer hos skatteverket. Du som köpare blir betalningsskyldig ifall ansökan om RUT-avdrag avslås från skatteverket.
- För att följa reglerna för RUT-avdraget redovisas bilkostnaden separat, i form av en fast kostnad om 500 kr inkl moms/bil/flytt och inom Storstockholm.
- Kartonger som packats av kund ska tåla normal behandling, vilket innebär att de ska kunna staplas på varandra minst 5st. på höjd samt tippas för att köras på pirra. Flyttkalle ansvarar ej för innehållet i kartonger packade av kund. Med lågpriskartonger finns alltid risk att innehållet skadas. Flyttkalle ansvarar ej för skador uppkomna pga. för ändamålet undermåliga kartonger. Som kund får du alltid låna kartonger gratis av oss i samband med flytt.
- Vid lån av flyttkartonger gäller följande villkor. Grundregel är att du återlämnar de i samma skick som du fick de. Flyttkartonger som går sönder under flytt eller skadas av vatten vid t.ex. regn eller snö debiteras kunden med 45 kr/st. Du får inte: skriva på lådorna, sätta tejp, riva bort gamla klistermärke. Du får endast sätta på nya klistermärke på en vit rektangel på kort sida och skriva där. Vid leverans debiterar vi 450:- efter RUT-avdrag och en deposition á 45kr/st. Deposition återbetalas till kund om kartonger återlämnas. Avhämtning 450:-efter RUT-avdrag. Du får låna de i 15 dagar före flytt och 15 dagar efter flytt. Hämta/lämna på vår lager 200:- besök.
- Flyttkalle ersätter ej skador på känsliga golv, exempelvis hjulspår från pirra. Använd gärna s.k. mjölkpapp för att skydda golven - det åligger kunden att själv skydda golv alternativt instruera att firman inte ska köra in pirar på dessa golv. Golv ska tåla all typ av normal hantering vid flytt av möbler. Kontakta flyttfirma innan flyttdagen om du vill att vi hjälper till med att lägga golvpapp. Vår personal ska alltid bära arbetsskor och får inte jobba i strumplästen.
- Vår personal får inte arbeta med el- eller vvs-installationer. Disk- och tvättmaskiner, armaturer utan stickkontakt och dylikt måste därför vara urkopplade på förhand. Du som köpare får inte heller arbeta med vår personal eller hjälpa till.
- Vår personal kan dokumentera arbetsprocesser med hjälp av video eller foto.
- Eventuell parkeringsbot under tiden för lastning eller lossning debiteras kund oavkortat. Vi ställer oss lagligt om kunden inte önskar en närmare placering för att spara tid vid lastning och lossning. Vi bevakar då bilen så gott det går och för en dialog om det kommer parkeringsvakter.
- Flyttkalle ansvarar ej för möbler som inte håller för normal hantering vid flytt, exempelvis garderober. Är vi oroliga för att möbeln inte klarar att flyttas hjälper vi gärna till att montera ned den.
- Flyttkalle tar ej ansvar för skador uppkomna på grund av fästen, skruvar och annat som sticker ut från isär monterade möbler. Sådant måste tas bort eller täckas med för ändamålet fullgott emballage.
- Flyttkalle ansvarar ej för levande växter.
- Flyttkalle ansvarar ej för kristallkronor, i det avseendet att vi inte kan rå över mycket gamla och känsliga konstruktioner som inte tål normal hantering.
- Vår branschförsäkring täcker ej stölder. Om ni vill ha extra personal som vaktar bilen kan detta lösas på begäran.
- Om olyckan har varit framme och något i ditt bohag skadats under flytten är det viktigt att du meddelar oss detta omgående dock senast 20 dagar efter flytten. Notera att du måste behålla den skadade artikeln genom hela processen om vi inte instruerar dig annorlunda. Om den inte kan repareras kommer eventuellt vårt FB (Länsförsäkringar) vilja inspektera godset.
- Vid skada: Hör av dig till oss så snart som möjligt. Ta bilder av skadan och mejla de till oss. I enlighet med Bohag 2010 är vårt första steg att kontrollera om skadan går att reparera alt. ersätta med likvärdig artikel. Om det inte fungerar erbjuder vi en kompensation (värdering enligt Bohag 2010 är det nuvarande marknadsvärdet, dvs. ej nypris).Vid större värden skickas ärendet till FB för vidarehantering.
- Vi har företagsförsäkring och transportörs ansvarsförsäkring genom Länsförsäkringar och följer Bohag 2010 och Kontor 2003 där dessa är tillämpliga.
- Enskilda artiklar som har ett värde på över 20000:- (värdesaker, dyra möbler, tavlor) ska föranmäls till Flyttkalle AB via e-post för att täckas av försäkringen.
- Marmor, betong, och stenskivor ska föranmäls till oss, så vi ges möjligheten att ta med extra emballage.
- Det är inget krav att kunden finns på plats under flytten, men för att vi ska kunna erbjuda en så bra service som möjligt vill vi att någon finns tillgänglig för avstämning efter avslutat packjobb, in -eller avlastning – allra helst på plats. Vi rekommenderar att ni lämnar skriftliga instruktioner om var och hur grejerna ska placeras i fall ni finns ej på plats. Vi ansvarar ej för placering i fall vi har ej fått instruktionen skriftligt eller att kunden inte fanns på plats.
- Beställer du till packhjälp och önskar märkning av flyttkartonger vill vi att du informerar oss om detta skriftlig via e-post i förväg.
- Debitering. Observera att offerten är endast en prisuppskattning och binder inte Flyttkalle till något fast pris eller liknande (om inget annat avtalats). Arbete utförs på löpande räkning/tim debitering. Vi debiterar minst 2 timmar och sedan per påbörjad halvtimme och det är faktiska timmar som ligger för faktura beräkningen där det både flyttjobb och körtid till, mellan och från objektet räknas in. Helgtillägg är 20%. Efter kl.18:00 på vardagar tillkommer ett OB-tillägg på 20% av timpriset.
- Om kunden själv ansvarar för förberedelse inför flytten (packning/paketering) räknar vi med att allting är redo när flyttlasset kommer. Om kunden trots allt inte är redo – med andra ord inte har packat, paketerat, emballerat och nedmonterat möbler, tv-apparater, tavlor och övrigt som kan skadas under flytten – utför vi det åt kunden. Vi undviker dock i regel att paketera och emballera saker som betingar ett lågt värde på grund av till exempel ålder. Detta är nödvändigt för att kunna hantera godset på ett säkert sätt. Arbetstiden förlängs och kostnad för emballage läggs på fakturan. Om du som kund inte accepterar att vi använder emballage är det ditt ansvar att meddela oss skriftligen via [email protected] eller sms till 0700-77 00 33. Var dock medveten om att du då samtidigt förlorar din rätt till försäkring på saker som är inte emballerade enligt våra instruktioner.
- Vid avbokning av flytt senare än 10 dagar innan avtalad starttid debiteras kunden för 10% av det avtalade paket pris.
- Kostnad för tunga saker såsom kassaskåp/vapenskåp/piano där vikten överstiger 100 kg debiteras med 1000:- efter RUT-avdrag. Från 150kg kostnad är 1500:- efter RUT-avdrag. Från 250 kg 2500:- efter RUT-avdrag.
- Vid ändring av uppgifterna t.ex. personnummer så kan du göra det gratis inom 5 dagar från faktura utskrift. Därefter debiterar vi 500:- för att göra om fakturan och ändra personnummer hos skatteverket. Du som köpare blir betalningsskyldig ifall ansökan om RUT-avdrag avslås från skatteverket.
- För att följa reglerna för RUT-avdraget redovisas bilkostnaden separat, i form av en fast kostnad om 500 kr inkl moms/bil/flytt och inom Storstockholm.
- Kartonger som packats av kund ska tåla normal behandling, vilket innebär att de ska kunna staplas på varandra minst 5st. på höjd samt tippas för att köras på pirra. Flyttkalle ansvarar ej för innehållet i kartonger packade av kund. Med lågpriskartonger finns alltid risk att innehållet skadas. Flyttkalle ansvarar ej för skador uppkomna pga. för ändamålet undermåliga kartonger. Som kund får du alltid låna kartonger gratis av oss i samband med flytt.
- Vid lån av flyttkartonger gäller följande villkor. Grundregel är att du återlämnar de i samma skick som du fick de. Flyttkartonger som går sönder under flytt eller skadas av vatten vid t.ex. regn eller snö debiteras kunden med 45 kr/st. Du får inte: skriva på lådorna, sätta tejp, riva bort gamla klistermärke. Du får endast sätta på nya klistermärke på en vit rektangel på kort sida och skriva där. Vid leverans debiterar vi 450:- efter RUT-avdrag och en deposition á 45kr/st. Deposition återbetalas till kund om kartonger återlämnas. Avhämtning 450:-efter RUT-avdrag. Du får låna de i 15 dagar före flytt och 15 dagar efter flytt. Hämta/lämna på vår lager 200:- besök.
- Flyttkalle ersätter ej skador på känsliga golv, exempelvis hjulspår från pirra. Använd gärna s.k. mjölkpapp för att skydda golven - det åligger kunden att själv skydda golv alternativt instruera att firman inte ska köra in pirar på dessa golv. Golv ska tåla all typ av normal hantering vid flytt av möbler. Kontakta flyttfirma innan flyttdagen om du vill att vi hjälper till med att lägga golvpapp. Vår personal ska alltid bära arbetsskor och får inte jobba i strumplästen.
- Vår personal får inte arbeta med el- eller vvs-installationer. Disk- och tvättmaskiner, armaturer utan stickkontakt och dylikt måste därför vara urkopplade på förhand. Du som köpare får inte heller arbeta med vår personal eller hjälpa till.
- Vår personal kan dokumentera arbetsprocesser med hjälp av video eller foto.
- Eventuell parkeringsbot under tiden för lastning eller lossning debiteras kund oavkortat. Vi ställer oss lagligt om kunden inte önskar en närmare placering för att spara tid vid lastning och lossning. Vi bevakar då bilen så gott det går och för en dialog om det kommer parkeringsvakter.
- Flyttkalle ansvarar ej för möbler som inte håller för normal hantering vid flytt, exempelvis garderober. Är vi oroliga för att möbeln inte klarar att flyttas hjälper vi gärna till att montera ned den.
- Flyttkalle tar ej ansvar för skador uppkomna på grund av fästen, skruvar och annat som sticker ut från isär monterade möbler. Sådant måste tas bort eller täckas med för ändamålet fullgott emballage.
- Flyttkalle ansvarar ej för levande växter.
- Flyttkalle ansvarar ej för kristallkronor, i det avseendet att vi inte kan rå över mycket gamla och känsliga konstruktioner som inte tål normal hantering.
- Vår branschförsäkring täcker ej stölder. Om ni vill ha extra personal som vaktar bilen kan detta lösas på begäran.
- Om olyckan har varit framme och något i ditt bohag skadats under flytten är det viktigt att du meddelar oss detta omgående dock senast 20 dagar efter flytten. Notera att du måste behålla den skadade artikeln genom hela processen om vi inte instruerar dig annorlunda. Om den inte kan repareras kommer eventuellt vårt FB (Länsförsäkringar) vilja inspektera godset.
- Vid skada: Hör av dig till oss så snart som möjligt. Ta bilder av skadan och mejla de till oss. I enlighet med Bohag 2010 är vårt första steg att kontrollera om skadan går att reparera alt. ersätta med likvärdig artikel. Om det inte fungerar erbjuder vi en kompensation (värdering enligt Bohag 2010 är det nuvarande marknadsvärdet, dvs. ej nypris).Vid större värden skickas ärendet till FB för vidarehantering.
- Vi har företagsförsäkring och transportörs ansvarsförsäkring genom Länsförsäkringar och följer Bohag 2010 och Kontor 2003 där dessa är tillämpliga.
BOHAG 2010
Fastställda efter överenskommelse mellan Sveriges Åkeriföretag (SÅ) och Sveriges
Möbeltransportörers Förbund (SMF) å ena sidan samt Konsumentverket å andra sidan.